سه سناریو برای آینده داروسازی

دارو های پرینت سه بعدی

اشتراک گذاری این مطلب:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email
Share on twitter
Share on print
5 1 vote
Article Rating

سه سنارویو برای داروسازی

توسعه سریع فناوری پزشکی بر همه جنبه های پزشکی و مراقبت های بهداشتی تأثیر می‌گذارد. حتی موسسه ای شبیه برج عاج (نمادی از یک برج خیالی که مظهر تخیل و دور از حقیقت است) هم، از تاثیرات سلامت دیجیتال جدا نیست؛ البته ما در مورد داروخانه صحبت می‌کنیم.

اگرچه این موسسات نقش مهمی در روند بهبودی ایفا می‌کنند؛ اما تصور در مورد داروسازان و داروخانه ها این است که آنها نوعی خدمات تبلیغاتی یا تجاری ارائه می‌دهند. پزشک داروی مناسب را با دستورالعمل های مناسب تجویز می‌کند و داروساز، آن را در ازای پول تهیه می‌کند. به طور خلاصه ، یک تجارت واضح است.

با این حال ، با انقلاب تکنولوژیکی پزشکی ، نقش های سنتی دیگر جایگاه خوشان را از دست می‌دهند. بیماران ، اختیار بیشتری در مورد سلامت خود دارند؛ زیرا فناوری های جدید از دموکراتیزه شدن مراقبت، حمایت می‌کند؛ یعنی تغییر رابطه سلسله مراتبی پزشک و بیمار به سطح مشارکت. با تکامل در وضع بیماران در قرن 21، داروخانه ها و داروسازان در عصر سلامت دیجیتالی نیز باید پیشرفت کنند. آنها باید مکان خود را در پزشکی نیز باز تعریف نمایند. یک توزیع کننده ساده دارو در یک اقتصاد مشترک و مبتنی بر جامعه کافی نخواهد بود.

بنابراین؛
از آنجا که بیماران بالاترین منابع مراقبت های بهداشتی هستند ، داروسازان بالاترین منابع دارویی هستند.
علیرغم اینکه جامعه مدرن، حرفه داروسازان را به عنوان مغازه دار پزشکی تبدیل کرده است، داروسازان چیزهای بیشتری برای ارائه دارند. آنها یک مسیر آموزشی دقیقا مشابه با پزشکان را پشت سر می‌گذارند؛ اما وضعیت بهتری را در اختصاص زمان بیشتر به بیماران دارند. یک مطالعه اخیر در JAMA (یک ژورنال پزشکی آمریکایی) حتی نشان داد که بیماران، بیشتر از پزشکان، برای مراقبت های اولیه خود به  داروسازان در داروخانه های محلی مراجعه می‌کنند. بنابراین داروسازان به عنوان یک متخصص مراقبت های بهداشتی، دسترسی ارزشمندی به جامعه و بیماران دارند و یکی از امتیازات آن ها، داشتن زمان کافی برای تخصیص به بیماران است. تکامل داروخانه ها و نقش داروسازان در دوران سلامت دیجیتال می‌تواند راه های مختلفی را طی کند. در این مقاله، ما 3 سناریو را برای این تکامل تجسم می‌کنیم؛ اما سناریوی واقعی می‌تواند ترکیبی از این سناریوها باشد که ویژگی های مشابهی را در حالی که خود شکل می‌گیرد، به اشتراک می‌گذارد. با این حال، هدف این است که امکانات را بهتر به تصویر بکشد تا برای آنچه در دنیای عملی داروسازی نیاز است، نشان دهد.

تجسم داروخانه ها :

با سازگاری داروسازان و داروخانه ها با دوران سلامت دیجیتال، چندین جنبه از محیط داروخانه باید تغییر کند. از اتخاذ رویکردهای جدید گرفته تا کنار گذاشتن روش های قدیمی تر، داروسازی آینده ظاهری متفاوت و نقشی متفاوت خواهد داشت. مقامات برجسته در صنعت داروسازی در حال حاضر این نیاز به تغییر را تشخیص داده و دیدگاه مشابهی دارند.

در سال 2013، انجمن داروسازی سلطنتی (در انگلستان) قبلاً در گزارش خود در مورد آینده داروسازی، بر نیاز داروخانه ها به تمرکز مجدد استراتژی خود برای تأمین داروها به منظور ارائه خدمات متناسب با نیازهای بیماران تاکید کرده بود. برنامه بلند مدت NHS (نظام سلامت بریتانیا) که در ژانویه 2019 منتشر شد، شامل نیاز داروسازان به استفاده از فناوری دیجیتال برای بهبود خدمات و تعامل بهتر با بیماران است.

به طور خلاصه، مفهوم اساسی داروساز آینده، مدیویچ (mediwitch) باستانی (شفادهندگی) را با تکنسین و متخصص علمی قرن بیست و یکم ترکیب می‌کند. یک شفادهنده، که در جامعه خاصی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، سابقه بیماران خود را می داند و با داروهای مناسب (یا در قرون وسطی: گیاهان یا دم کرده) مراقبت های اولیه بیماریهای خود را ارائه می‌دهد. یک متخصص فناوری می داند چگونه داده های ردیاب های بهداشتی و پوشیدنی ها را رمزگشایی کند و می‌تواند بر اساس داده ها مراقبت های لازم را ارائه دهد و البته یک متخصص علمی واقعی اصول اولیه و همچنین آخرین پیشرفت های داروسازی و پزشکی را می‌داند.

چنین متخصصان فناوری در زمینه های روستایی دورافتاده یا کوچکتر که دسترسی کمتری به داروخانه ها دارند، مفید خواهد بود. این پدیده حتی بر داده های بستری مجدد بیمارستان ها نیز تأثیر می گذارد. در مناطق روستایی ، جایی که مردم نمی توانند در صورت لزوم، داروخانه های باز پیدا کنند، محققان دریافتند که داده های پذیرش مجدد بیشتر از مناطق شهری است. اگر هدف نهایی بهبود کیفیت درمان است؛ این پدیده نیز باید تغییر کند.

خوشبختانه فناوری در اختیار ماست تا به شما کمک کند. بنابراین بیایید 3 سناریوی بالقوه را با کمک فناوری ببینیم که می توانند تأثیر زیادی بر داروخانه ها داشته باشند.

• سناریو 1: افزایش غرفه های پزشکی دارای خدمات ارائه دارو

افزایش پذیرش غرفه های پزشکی برای ارائه خدمات دارویی کمترین تصور ممکن برای این سناریو است. این موارد به غرفه های واقع در مراکز خرید یا فودکورت ها اشاره می‌کند که بیماران می توانند برای بررسی سلامت اولیه وارد شوند و از طریق مخابرات با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنند. علی رغم برخی پیشنهادات امیدوار کننده، چنین اقداماتی قبلاً ناموفق بوده است. یکی از این استارتاپ های پزشکی از راه دور ، HealthSpot ، در سال 2015 حتی پس از جمع آوری بیش از 40 میلیون دلار و تشکیل یک سرمایه گذاری مشترک با کلینیک کلیولند منحل شد.

دلایل خرابی آن از مخارج کلی ساخت و تحویل کیوسک ها تا نیاز به  تعیین وقت قبلی، متعدد و فراوان است. این، در واقع مراقبت های بهداشتی درخواستی نبود و فناوری از آنچه این کیوسک های فیزیکی می توانند ارائه دهند، فراتر رفته است. حتی تلفن های هوشمند ما می‌توانند به نتایج بیشتری برسند. چه برای ردیابی خال های مشکوک پوست، تشخیص آلزایمر یا اندازه گیری علائم حیاتی مانند دما یا اشباع اکسیژن مانند تلفن های هوشمند سوئیسی که The Swiss Knife Of Digital Health نام دارند.

با این وجود، شرکت های دیگر هنوز در مسیر غرفه های پزشکی، با ارائه خدمات دارویی برای دسترسی به مراقبت، گام بر می دارند. در اکتبر 2019 ، ایستگاه OnMed در تامپا، فلوریدا شروع به کار کرد. کیوسک سلامتی، ویزیت های پزشکی از راه دور و تشخیص از راه دور را ارائه می دهد و همچنین دارای یک تلگراف خودکار برای داروهای رایج مانند آنتی بیوتیک ها و آنتی هیستامین ها است. در مقایسه با HealthSpot ، این کیوسک کاملاً با HIPAA (قانون قابلیت انتقال و مسئولیت بیمه سلامت) سازگار است، به پرسنل انسانی نیاز ندارد و می‌تواند دارو را توزیع کند. مثال دیگر، ایستگاه مشاوره تأیید شده توسط FDA از HD4 (مرکز ارائه کارشناس پزشکی از راه دور) مستقر در فرانسه است. غرفه پزشکی آنها شامل مشاوره پزشکی از راه دور با ابزارهای تشخیصی قابل حمل مانند EEG (نوار مغزی) و گوشی پزشکی است. برخلاف موارد دیگر، می توانید با تلفن هوشمند خود متصل شوید.

چنین غرفه هایی را می توان در مقیاس کوچکتر پذیرفت؛ اما با توجه به موانع گذشته، آنها ممکن است موفقیت گسترده ای را که امیدوارند به آن برسند، نبینند. علاوه بر این، از آنجا که خود بیماران از طریق تلفن در جیب خود به فناوری یکسانی دسترسی دارند، احتمالاً داروخانه ها روی چنین کیوسک هایی که دارای ویژگی های یکسانی هستند سرمایه گذاری نمی‌کنند.

• سناریو 2: مشاوره های بهداشتی

در صف بمانید…

تجویز پزشک خود را نشان دهید…

داروهای خود را مصرف کنید…

پرداخت صورت حساب.

 این جنبه های تجاری داروخانه ها بسیار رایج هستند و این تصور غالب تبادل اطلاعات مهم پزشکی در داروخانه ها است. آیا تا به حال تصمیم گرفته اید که در مورد داروها ، عوارض و یا تداخلات آن ها بپرسید و بلافاصله پس از تسویه حساب به دلیل طولانی بودن صف، آنجا را ترک کنید؟ در مورد عدم درخواست ویتامین ها و توصیه های مکمل های معدنی که قبل از ورود به پیشخوان بررسی می‌کردید، چطور؟ شاید خود داروسازان به هر حال وقت نداشتند که برای شما وقت بگذارند.

با این حال، با کمک ارائه خدمات بهداشتی دیجیتالی، داروخانه ها می‌توانند از دستگاههای ساده توزیع دارو که به آن عادت کرده ایم ، تبدیل به مشاوره های بهداشتی شوند. این سناریو، محتمل تر در کوتاه مدت است؛ زیرا فناوری و برنامه های سازمانی، آن را از قبل ممکن کرده اند. داروسازان این امکان را خواهند داشت که مراقبت های اولیه را به بیماران دارای مشکلات ساده و یا مشاوره های مدیریت سلامت را ارائه دهند. به این ترتیب داروخانه ها تقریباً به همان سطح اقدامات مراقبت های اولیه می‌رسند.

یکی از مهمترین عوامل برای این توسعه، رویکرد اساسی در مراقبت های بهداشتی است. این شامل متخصصان مراقبت های بهداشتی، از جمله داروسازان برای ارائه خدمات پیشگیرانه از بیمار در محلی است که برای بیمار مناسب تر است. هنگامی که حضور واقعی داروسازان امکان پذیر نیست، راه حل هایی مانند پزشکی از راه دور مطرح می‌شود.

به عنوان مثال، Intouch Health و بیماران شبکه سلامت از راه دور در مناطق دورافتاده ایالات متحده به مشاوره های اورژانسی با کیفیت بالا برای خدمات سکته مغزی، قلبی عروقی و سوختگی در زمان دقیق مورد نیاز دسترسی دارند. علاوه بر این، به کمک سلامت از راه دور، متخصصان پزشکی در چنین شهرها و مناطق روستایی ای نیز به خدمات تخصصی دسترسی دارند و بیماران می‌توانند در جوامع خود تحت درمان قرار گیرند.

این بخشی از به اصطلاح تشخیص نقطه مراقبت است که به بیمار امکان می‌دهد در مطب پزشک، آمبولانس، در خانه، در مزرعه یا در بیمارستان، مورد تشخیص قرار گیرد. نتایج مراقبت به موقع است و اجازه درمان سریع به بیمار را می‌دهد. در حقیقت، با ابزارهای بهداشتی دیجیتال، ابزارهای تشخیصی کل بخش می تواند در یک کیف قرار گیرد.

یک گوشی پزشکی دیجیتالی مانند Eko Core به کاربران امکان می‌دهد ضبط های مستقیم را برای اهداف پزشکی از راه دور انجام دهند. دستگاه های سونوگرافی قابل حمل مانند Philips Lumify و Clarius تصاویر اولتراسوند با وضوح بالا را در زمان واقعی ارائه می‌دهند. Viatom Checkme Pro چندین سنسور را در یک دستگاه واحد تأیید شده توسط FDA برای اندازه گیری نوار قلب، نبض، دما، کیفیت خواب و موارد دیگر قرار می‌دهد.

از دیدگاه عملی، ما بزرگترین پتانسیل را در این سناریو می بینیم؛ زیرا داروخانه ها می توانند به راحتی روی آن راه حل ها، سرمایه گذاری کرده و چنین خدمات تشخیصی را ارائه دهند. داروسازان می توانند به بیماران کمک کنند تا داده های تولید شده را تجزیه و تحلیل کرده و از آنها نتیجه گیری معنی دار بگیرند.

علاوه بر این، داروسازان به ویژه برای این منظور مناسب هستند؛ زیرا وقت خود را به بیمار می‌توانند اختصاص دهند. تجملاتی که اکثر جلسات پزشک و بیمار آن را ندارند.

• سناریو 3: داروخانه ها به عنوان ارائه دهندگان مراقبت های تخصصی

این سناریوی نهایی در تصور آینده داروخانه ها، یک قدم جلوتر می‌رود. در اینجا، داروخانه ها را به عنوان مراکز مراقبت تخصصی که در آنها درمان های شخصی امکان پذیر است نشان می دهیم. چنین مراکزی، داروهای متعدد را بر روی یک قرص به صورت سه بعدی چاپ می‌کند، ژنوم فرد را دنبال می‌کند و چنین پیشنهاداتی را برای سفارشی سازی دوزها بر اساس داده های ژنومی فرد ترکیب می‌کند. دستگاه های توزیع کننده خودکار می توانند قرص ها را برای تحویل در خانه روی هواپیماهای بدون سرنشین تحویل دهند. چنین مراکزی به عنوان دروازه ای برای دسترسی راحت به فناوری های پیشرفته مراقبت های بهداشتی عمل خواهند کرد.

این امکانات حاصل تخیل ما نیستند؛ اما امروزه موجود و در دسترس هستند. در سرزمین اصلی اروپا، 30 تا 40 درصد داروخانه ها از دستگاه های توزیع کننده خودکار استفاده می‌کنند. تحویل پهپادهای پزشکی به طور معمول در روآندا (کشوری در قاره آفریقا) انجام می‌شود. در اوایل سال جاری، FabRx اولین چاپگر دارویی سه بعدی را برای تولید داروهای شخصی منتشر کرد. M3DIMAKER آنها اجازه چاپ داروها را با توجه به نیازهای تولیدی کاربر می‌دهد؛ که در برخی موارد به معنای مصرف یک ماه دارو (28 قرص) در حدود 8 دقیقه است! کیت های آزمایش ژنتیک مستقیم به مصرف کننده (DTC) مقرون به صرفه تر می‌شوند و به زودی فقط 100 دلار هزینه دارند. کیت های مشابه DTC نیز در حال توسعه هستند.

دارو های پرینت سه بعدی

در این رابطه تیموتی آونگست، استادیار داروسازی در دانشگاه MCPHS ، ووستر ، به The Medical Futurist می گوید: ((کیت DTC یک مورد بزرگ خواهد بود که به احتمال زیاد به دلیل بیماری در 2-3 سال آینده سریعتر توسعه می‌یابد. انتظار می‌رود که شاهد تقویت مشارکت های تجاری در اینجا باشیم و شرکت هایی مانند TruePill یا Amazon یا CVS و احتمالاً Walmart به آن فشار بیاورند.))

با این حال، حتی اگر برخی از فناوری های پیشرفته زودتر در داروخانه ها ادغام شوند، باز این سناریو هنوز یک سناریو درازمدت است. حتی اگر فناوری های موجود در حال حاضر برای امکان پذیر شدن آن وجود داشته باشد. تیموتی آنگست اضافه کرد: “بله ، داروسازان می توانند این کار را انجام دهند؛ اما باز هم، مسائل حقوقی یا پرداخت ها باید علیرغم اینکه منطقی است، مورد بررسی قرار گیرد.” در واقع، محدودیت های قانونی می تواند این تصویب را مختل کند.

• آینده داروخانه ها انسانی خواهد بود

علی رغم تمام بحث های فناوری، یک عنصر ثابت که بخشی جدایی ناپذیر از داروخانه آینده خواهد بود، عنصر انسانی است. در حالی که در پس زمینه دستگاه های روباتیک خودکار تدارکات را حل می‌کنند و هواپیماهای بدون سرنشین حمل و نقل را انجام می‌دهند، این کارکنان داروخانه انسانی هستند که در خط مقدم داروخانه حضور خواهند داشت.

با ساخت روبات هایی که وظایف عادی و معمولی را انجام می‌دهند، داروسازان زمان بیشتری برای اختصاص به بیماران خواهند داشت، به آنها کمک می کند تا داده های خود را تفسیر کرده و با چالش هایی که نیاز به خلاقیت دارند مقابله کنند. چندین مثال خوب وجود دارد که نشان می‌دهد چگونه می توانند هزینه ها را کاهش داده و کیفیت و دامنه خدمات امروزه داروخانه ها را افزایش دهند. در حالی که در این مقاله ما در مورد سناریوهایی که داروخانه ها می‌توانند استفاده کنند بحث کردیم، ما همچنین فناوری هایی را که منجر به این سناریوها می شود در کتاب الکترونیکی مان که در اوایل سال جاری منتشر شد، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم.

پژوهشگر: علیرضا فرخ روز

تهیه و تنظیم: فائزه علی دوست

مربوط پست ها

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

[ورود برای اعضا]