بیهوشی چگونه حس درد را از بین می‌برد؟

اشتراک گذاری این مطلب:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email
Share on twitter
Share on print
4.5 2 votes
Article Rating

HOW ANESTHESIA NUMBS PAIN

پژوهشگران حداقل قسمتی از پازل "بیهوشی چگونه درد را حین جراحی از بین میبرد" را حل کرده اند.آنها یافته‌اند که داروهای بیهوشی به پروتئین‌های خاصی متصل میشوند که سلول‌های عصبی برای انتقال سیگنال‌های ادراک درد از آن‌ها استفاده میکنند و با این پروتئین‌ها تداخل ایجاد می‌کنند.

این یافته‌ به دانشمندان کمک می‌کند عملکرد داروهای بیهوشی را که بیش از 150 سال در اعمال جراحی استفاده شده اند، دریابند.

راجر جانز پروفسور بیهوشی و طب مراقبت ویژه دانشگاه جان هاپکینز میگوید:" این میتواند به ساخت داروهای بیهوشی جدید و اختصاصی تر کمک کند یا به ما اجازه دهد غلظت بیهوش کننده مورد نیاز برای بیهوشی را کاهش دهیم.داروهای بیهوشی در غلظت‌های بالا می‌توانند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشند."

بیهوشی کمتر

جانز و همکارانش بیش از یک دهه درمورد پروتئینPSD95 یا "پروتئین تراکم پس سیناپسی 95" تحقیق کرده‌اند.پروتئینی حمایتی که با فراهم کردن پروتئین‌های مورد نیاز نورون‌ها کمک می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

تحقیقات پیشین نشان داد که مسدود کردن پروتئین PSD95 از ایجاد انواعی از دردهای مزمن جلوگیری کرده و [میزان] بیهوشی مورد نیاز برای القای این اثرات بی‌حسی را کاهش می‌دهد.

در پژوهش جدید محققان نشان می‌دهند که هوشبرهای استنشاقی به محل‌های خاصی روی PSD95 متصل شده و نورون‌های محرک را از انتقال سیگنال‌ها باز‌می دارند. بنظر می‌رسد این پروتئین‌ها برای تاثیرگذاری بیهوشی عمومی اهمیت دارند.

نوزادان و کودکان

جانز می‌گوید این یافته همچنین ممکن است سرنخ‌هایی را از علت مسمومیت عصبی و مشکلات شناختی طولانی‌ مدت که در بعضی از نوزادان و کودکان گزارش شده فراهم کند. در سال‌های اخیر نگرانی وجود داشته‌‌است که بیهوشی در نوزادان و کودکان ممکن است منجر به مشکلات شناختی و اختلال یادگیری شود.

جانز نویسنده ارشد پژوهشی که در ژورنال Anesthesiology منتشر شد:"داده‌ها در جوندگان و نخستی و انسان‌ها همه این را نشان می‌دهند و سازمان غذا و دارو به تازگی سطح نگرانی خود را از این موضوع بالا برده است. "

ما گمان می‌کنیم که چون PSD95درشکل‌گیری سیناپس عصبی دخالت دارد_یا ارتباطات صحیح را بین نورون‌ها در زمان شکل‌گیری مغز ایجاد می‌کند_در طول مدت رشد مغز جنین و کودک ،توانایی بیهوش‌کننده‌ها در توقف عملکرد پروتئین حمایتی PSD95 که در تحقیق ما نشان داده شده، همچنین می‌تواند باعث جلوگیری از رشد صحیح سیناپس‌های عصبی شود که منجر به کمبود حافظه و یادگیری طولانی مدت مشاهده شده، شود.

پژوهشگر:فرنوش میری
تهیه و تنظیم: ریحانه منصور

مربوط پست ها

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

[ورود برای اعضا]