واقعیت مجازی در آموزش؛ پزشکان VR را دوست دارند

واقعیت مجازی در پزشکی

اشتراک گذاری این مطلب:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email
Share on twitter
Share on print
4 1 vote
Article Rating

واقعیت مجازی، به شکلی عملی و واقع‌بینانه دروازه ورود به جهانی دیگر است؛ جهانی که ما خود می‌توانیم جزئیات و شرایط متفاوت آن را بسته به نیاز و خلاقیت خود تعریف کنیم. این تکنولوژی خلاقانه، حالا در تمام عرصه‌ها این امکان را فراهم کرده تا افراد بسته به نیاز خود محیط‌های فرضی و آزمایشی مختلفی را ایجاد کنند. فواید این امر بر کسی پوشیده نیست؛ شما به کمک واقعیت مجازی می‌توانید محیط‌های آموزشی مختلفی را بدون کوچک‌ترین هزینه‌ای بدون حتی صرف وقت با بیشترین جزئیات طراحی کرده و در اختیار کاربران و کارآموزان قرار دهید. همانطور که از توضیحات پیداست، این تکنولوژی در پزشکی و علوم درمانی نیز کاربردهای زیادی دارد و می‌تواند نویدبخش پیشرفت‌های چشمگیری باشد. با ما همراه باشید تا برخی از کاربردهای مهم تکنولوژی واقعیت مجازی را بیشتر و بهتر بشناسیم.

واقعیت مجازی

آموزش به کمک واقعیت مجازی

 

اصلی‌ترین کاربرد این تکنولوژی گرانبها، در امور آموزشی است. به محیط‌های آموزشی فکر کنید که بسته به نیازهای شما در لحظه می‌توان تجهیزات آن را عوض کرد یا یک بیمار خاص را در آن مورد معالجه آزمایشی قرار داد. داشتن چنین محیط آموزشی در واقعیت محال است پس بهتر است سراغ واقعیت مجازی برویم. توسعه‌دهنگان نرم‌افزاری امروزه در تلاش هستند تا داده‌های علمی کتابخانه‌های عریض و طویل را به آغوش تجربه عینی دانش‌آموزان بیاورند و تا حد زیادی موفق بوده‌اند. در بسیاری نرم‌افزارها می‌توانید پس از پوشیدن عینک واقعیت مجازی وارد یک محیط آموزشی گرافیکی شوید و طبق نیاز خود تجهیزات خاصی را در محیط تعریف کنید.

این پایان کار نیست؛ شما حتی می‌توانید از بیمارانی با شرایط مشابه با واقعیت برای یادگیری استفاده کنید. استفاده از واقعیت‌مجازی برای آموزش امور پیشرفته‌تری مثل جراحی، بیشتر کاربرد خود را نشان می‌دهند. شما بدون هیچ ریسکی نه برای خود و نه برای یک بیمار، می‌توانید هر عملی که مد نظر دارید را در چارچوب دنیای مجازی انجام دهید. برخی کاربردهای واقعیت مجازی را در زیر برای اطلاع بیشتر شما لیست می‌کنیم.

 در اینجا بخوانید:آشنایی شناخت تصویر در شبکه عصبی

 

  • آموزش جراحی: به کمک عینک واقعیت مجازی خود را در یک اتاق عمل مجهز تصور کنید. شما با برنامه‌ریزی‌های مختلفی می‌توانید بیماران با عارضه‌های مختلفی را تحت عمل جراحی قرار دهید. بسته به پیشرفته بودن نرم‌افزار می‌توان انتظار تطابق بیشتری با موقعیت‌های واقعی را داشت. بدون ترس از مشکلات احتمالی، تیغ جراحی فرضی را در بدن بیمار فرضی بچرخانید و نکات زیادی را بیاموزید.
  • آموزش انواع تزریقات: تزریق آمپول یکی از اموری است که نیازمند دانش و تجربه کافی است. بسیاری از دانشجویان دانش کافی برای تزریق آمپول را دارند اما برای یادگیری کامل نیازمند تجربه هستند. این که بیماران را در معرض دانشجویان تازه کار برای آموزش تزریق قرار دهیم، اصلاً راهبرد جالبی نیست. از عینک واقعیت مجازی کمک بگیرید، یک بیمار مجازی را در اختیار دانشجو قرار دهید و اجازه دهید واقعیت‌مجازی به شما بگوید که تا چه حد در تزریق آمپول خبره هستید.
  • واقعیت مجازی و کالبدشکافی: انجام کالبدشکافی همیشه به شکلی سنتی نیازمند کالبد هایی سالم بوده است. همیشه و در هر حال پیدا کردن بدن‌هایی سالم با احشام سالم کار ساده‌ای نیست. بخصوص با وجود ریسک بیماری‌های عفونی و ویروسی در بطن اجساد، بهتر است تا از واقعیت مجازی برای حل این چالش نیز استفاده کنیم. با یک اپلیکیشن مناسب یک کالبد کامل و بدون عیب و نقص را در اختیار دانشجو قرار دهید و در صفحه نمایش شاهد کیفیت کار او باشید.

vr در پزشکی

درمان به کمک واقعیت مجازی

 

به همان میزان که واقعیت مجازی برای امور آموزشی کاربرد دارد، می‌توان از آن برای امور درمانی نیز کمک گرفت. مثال‌های زیادی برای کاربرد وسیع واقعیت‌مجازی در امور درمانی وجود دارد اما برخی بیش از سایرین کاربردی هستند. مجموعه کاربردهای واقعیت‌مجازی در درمان را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • تجهیزات واقعیت مجازی پزشک‌محور
  • تجهیزات واقعیت مجازی بیمارمحور

تجهیزات واقعیت مجازی پزشک‌محور

 

دسته اول تجهیزات واقعیت مجازی همانطور که از نامشان پیداست در تعامل با پزشکان هستند. پزشک با پوشیدن عینک واقعیت مجازی می‌تواند وارد دنیای مجازی شده و کارهای مختلفی را انجام دهد. یکی از کاربردهای جالب در این حوزه مربوط است به ربات‌های پزشکی که می‌توانند توسط عینک VR با پزشک ارتباط برقرار کنند. پزشک جراح می‌تواند بدون حضور در محل جراحی، با پوشیدن عینک تمام محیط را در دید خود داشته و دستورات لازم جهت انجام عمل را به ربات منتقل سازد.

مطمئناً همچنان فضای بیشتری برای پیشرفت در این حوزه وجود دارد و باید انتظار بهبود بیشتری در عملکرد ها داشت اما با این وجود در همین سطح نیز انجام چنین اعمالی به کمک واقعیت مجازی می‌تواند عالی باشد. کاربرد جالب دیگری که این تکنولوژی نوظهور دارد، امکان شبیه‌سازی کامل شرایط عمل پیش از انجام آن است. در این روش یک نرم‌افزار به کمک داده‌های پزشکی بیمار وضع بدنی او را شبیه‌سازی و پیش روی پزشک جراح در دنیای واقعیت مجازی قرار خواهد داد. پزشک با انجام جراحی در یک دنیای مجازی می‌تواند پیش از ورود به عمل واقعی با زوایای پنهان آن آشنا شود.

vr در پزشکی

تجهیزات واقعیت مجازی بیمارمحور

 

اما در بخش تجهیزات بیمار محور نیز کاربردهای گسترده‌ای را شاهد هستیم که اکثر آن‌ها مربوط به درمان ‌های روحی و روانی است. در برخی کیس‌ها ضمن انجام درمان ‌های روانی نیاز است تا بیمار را در محیطی خاص و در معرض شرایط خاصی قرار دهیم. به کمک واقعیت‌مجازی کافیست تا بیمار یک عینک سبک را به چشم زده، به صندلی تکیه بزند و وارد محیط مدنظر شود. این کار با جلوگیری از اتلاف وقت، ضمن حفظ نزدیکی بیمار و روان‌درمانگر، کمک می‌کند تا مریض خود را در محیط مد نظر تجربه کند.

در مواردی که مریض توان فیزیکی قرار گرفتن در محیط را نداشته یا بودن در آن محیط می‌تواند باعث آسیب به سلامتی او شود، این روش بسیار گره‌گشا خواهد بود. جدا از روان‌درمانگرها حتی افرادی که نیازمند توانبخشی حرکتی هستند نیز می‌توانند از چنین ابزاری برای تسهیل درمان خود کمک بگیرند. راه رفتن روی یک تردمیل کند برای شخصی که پای او به تازگی جراحی شده است، می‌تواند تجربه طاقت‌فرسایی باشد. کافیست تا به کمک یک عینک واقعیت مجازی او را به دنیای دیگری ببریم. دنیایی که او حین گام برداشتن در آن پیش رفته و می‌تواند شاهد شرایط واقعی‌تری باشد. در این حالت قطع به یقین انگیزه بیمار برای پیشرفت‌های حرکتی بیشتر خواهد بود.

 

واقعیت مجازی در پزشکی

 

مربوط پست ها

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

[ورود برای اعضا]