فناوری های آینده ساز: Ray Kurzweil سه فناوری آینده ساز ما را پیش بینی می کند

فناوری های آینده ساز

اشتراک گذاری این مطلب:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email
Share on twitter
Share on print
4.3 7 votes
Article Rating

این مطلب، سه حوزه فناوری را بعنوان فناوری های آینده ساز بررسی می کند که بر اساس نقطه دید Kurzweil می باشد و در این باور این فناوری ها و علوم میان رشته ای دنیای ما را بیش از این قرن تغییر می دهند. درطول چند دهه گذشته، انقلاب دیجیتال تقریبا در هر جنبه ای از زندگی ما تاثیر نهاده و کسی نمی تواند انکار کند که سرعت پیشرفت در رایانه ها تسریع یافته و امروزه، شبکه ها تقریبا در هر صنعت و خانه ای در سرتاسر جهان وجود دارند. بسیاری از محققان در ابتدا با ظهور ریزتراشه های مدرن متوجه این شتاب شدند، اما Ray Kurzweil در کتاب خود با نام «Singularity Is Near» یا همان «تکینگی نزدیک است» نوشت: می توانیم تعدادی از روندهای مشابه در زمینه های نزدیک را در سایر حوزه ها نیز ببینیم.

برطبق قانون Kurzweil درمورد تسریع بخشیدن به بازدهی، پیشرفت فناوری آینده به ویژه در فناوری های اطلاعاتی، با سرعت نمایی پیش می رود. این بدان معناست که بهترین ابزار امروزه به ما کمک می کند حتی ابزارهای بهتری را بسازیم و این شتاب را تقویت کنیم. سالهای پیش رو، فناوری های قدرتمندتری را زودتر از آنچه تصور می کنیم برای ما به ارمغان می آورد.

ژنتیک، نانوفناوری و رباتیک؛ فناوری های آینده ساز

از میان تمام فناوری های آینده ساز که سوار بر موج نمایی هستند، Kurzweil سه فناوری ژنتیک، نانوفناوری و رباتیک را بعنوان سه انقلاب مشترک شناسایی می کند که زندگی ما را در دهه های بعدی تعریف می کنند اما این فناوری ها چگونه انقلاب ­آور هستند؟

  • انقلاب ژنتیک به ما این امکان را می دهد که زیست شناسی خودمان را دوباره برنامه ریزی کنیم.
  • انقلاب نانوفناوری به ما امکان می دهد که مواد را در مقیاس مولکولی و اتمی دستکاری کنیم.
  • انقلاب رباتیک به ما امکان می دهد که یک هوش غیرزیستی ایجاد کنیم.

درعین حال که ژنتیک، ‌نانو فناوری و رباتیک در طول زمانهای مختلف در چندین دهه به اوج خود رسیده اند، درحال حاضر هر سه مورد در برخی زمینه های مختلف تجربه می شوند. هرکدام به نوبه خود قدرتمند هستند، اما همپوشانی آنها حتی بیشتر از این نیز خواهد بود. Kurzweil درمورد این ایده ها در «Singularity Is Near» بیش از یک دهه پیش نوشته بود.

از  زمانی که انسان ها بر روی کره زمین قدم برداشته اند، تقریبا درحال برنامه ریزی مجدد برای محیط خود بوده اند. اکنون دانش نسبی درمورد نحوه عملکرد بدن خود را داریم که در مقابله با ماهیت های سلولی و ژنتیکی بیماری و پیری چگونه است.

بیوتکنولوژی امروز ازجمله فناوری های آینده ساز

ما قدرت مهندسی ژنتیک را برای مدت زمان طولانی پیش بینی کرده ایم، بعنوان مثال، محصولات اصلاح شده ژنتیکی درحال حاضر گسترده (هرچند بحث برانگیز) هستند. پروژه ژنوم انسانی در سال 2003، اقدامات زیادی در زمینه خواندن، نوشتن و هک کردن DNA خودمان انجام داده است. اکنون، ما درحال برنامه ریزی مجدد کد زندگی از باکتری ها تا سایر موجودات و بزودی شاید در انسان هستیم. «چگونگی»، «چرایی» و «چه زمانی» مهندسی ژنتیک هنوز موردبحث هستند اما سرعت آنها درحال افزایش است.

فناوری های آینده ساز: ژنتیک

نوآوری های عمده در زیست فناوری های آینده ساز طی دهه اخیر شامل موارد زیر است:

  • سلول های بنیادی پر توان القایی (iPSC)
  • ویرایش ژنوم انسانی (CRISPR)
  • فناوری چاپ سه بعدی بیولوژی
  • بافت های رشد یافته آزمایشگاهی
  • ذخیره سازی DNA
  • ظهور هکرهای بیولوژی

پرواضح است که باید بر بسیاری از چالش ها غلبه کرد، قبل از اینکه جدیدترین فناوری های آینده ساز بطور گسترده بر روی انسانها استفاده شوند. اما امکانات باورنکردنی هستند و تنها می توانی فرض کرد که سرعت پیشرفت همچنان درحال شتاب یافتن است. Kurzweil پیش بینی کرده که بیشتر بیماری ها قابل درمان هستند و روند پیری کند خواهد شد و یا شاید حتی در دهه های پیش رو معکوس شود.

بسیاری از افراد، تولد نانوتکنولوژی مفهومی را به تاریخ سخنرانی ریچارد فاینمن در سال 1959 با عنوان «اتاق های بسیاری در پایین وجود دارد» نسبت می دهند. در این سخنرانی، فاینمن «پیامدهای عمیق ماشین های مهندسی در سطح اتم ها» را توصیف کرد. اما تاریخ اصلی آن سال 1981 است که میکروسکوپ تونلی پویشی اختراع شد و صنعت نانو با جدیت شروع به کار کرد.

نانو فناوری امروز

اکنون درعین حال که می توانیم شواهدی از انقلاب ژنتیک را بعنوان یکی از فناوری های آینده ساز در اخبار و زندگی روزمره خود ببینیم، برای اکثر مردم، نانوتکنولوژی ممکن است هنوز مانند داستان های علمی تخیلی به نظر برسد. با این حال، احتمالا در حال حاضر بطور روزانه محصولاتی را استفاده می کنید که از تحقیقات فناوری نانو بهره مند شده اند. اینها شامل ضدآفتاب، لباس، رنگ، اتومبیل و موارد دیگر است. البته، انقلاب دیجیتال به لطف روشهای جدیدی ادامه یافته که امکان ساخت تراشه هایی با ویژگی های مقیاس نانو را برای ما فراهم می کند.

علاوه بر داشتن کاربردهای امروزی، تحقیقات و آزمایش های زیادی در زمینه فناوری آینده ساز نانو انجام شده است که عبارتند از:

  • لنزهای تماسی هوشمند
  • باتری های پرینت سه بعدی کوچک
  • نانو ذرات کشنده سرطان
  • محاسبات مبتنی بر DNA

ما گرچه همچنان به منظور بهبود، به دستکاری مواد در مقیاس نانو ادامه می دهیم، اما هنوز از نانوبوت ها یا نانو مونتاژکننده هایی که می توانند اتم را توسط اتم بسازند و ترمیم کنند، فاصله داریم.

هوش مصنوعی امروز

بیشتر ما برخی از انواع هوش مصنوعی ضعیف (narrow AI) را بر یک اساس با قاعده مانند Siri و Google Now و Watson استفاده کرده ایم. سایر شکل های هوش مصنوعی بعنوان یکی از فناوری های آینده ساز محدود شامل برنامه هایی همچون موارد زیر هستند:

  • نرم افزار تشخیص تصویر و گفتار
  • نرم افزار تشخیص الگو برای سلاح های خودمختار
  • برنامه هایی که برای تشخیص تقلب در معاملات مالی استفاده می شود.
  • روش های یادگیری آماری مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل که برای رتبه بندی پیوندها استفاده می شود.

فناوری آینده ساز- هوش مصنوعی

مرحله بعدی به سمت هوش مصنوعی قوی، مربوط به ماشین هایی خواهد بود که خود به تنهایی می آموزند، بدون اینکه توسط انسان برنامه نویسی یا تغذیه شوند و خوراک بگیرند. مثلا این یادگیری، «یادگیری عمیق یا Deep Learning» نامیده می شود. یادگیری عمیق، روش جدید قدرتمندی از یادگیری ماشین است که درحال حاضر، تحقیقات و برنامه های کاربردی را تجربه می کند.

دلایل اهمیت سه فناوری آینده ساز

Kurzweil فناوری های آینده ساز ژنتیک، نانوفناوری و رباتیک را «انقلاب های همپوشان» نامید زیرا ما آنها را همزمان بعنوان بلوغ هریک از این فناوریها تجربه خواهیم کرد. اینها و سایر فناوریها احتمالا با یکدیگر همگرا خواهند شد و پیش بینی زندگی ما را از راه های مختلف تحت تاثیر قرار می دهند. Kurzweil هشدار می دهد که مانند تمام فناوری های عالی، هر فناوری توانایی انجام کارهای خوب و بد زیادی دارد. اینها همه به میزان توانایی ما برای استفاده از آن در جهت بهبود زندگی، گفتگوهایی که انجام داده ایم و عملکردهای امروز ما بستگی دارند.

از طرفی باید اشاره که در این کتاب کمی مطالب با لنگر های واقعیت حرکت نکرده و عملا در نقاطی از این کتاب ما در تخیلات Kurzweil کنکاش می کنیم. یکی از مشکلات نوشتار این مخترع نویسنده در نظر نگرفتن جنبه هویتی موضوعات و  مطالب بوده است؛ مثلا آینده را در این سیر می دید که انسان ها همانطور که از نخستی ها به انسان هوشمند تکامل یافته اند در آینده نیز بر همین قانون و با هوش خود فناوری را سرشته صوری و ماده خود می کند شاید این مطلب را در چهارچوب هدفمندی انسان ها برای پیشرفت هرچه بیشتر بتوان معنی کرد ولی متاسفانه در دید او تکامل یک موضوع فلسفی مرموز است حال آنکه در گنجایش سطحی این عبارت نظریه ای را نیز بنا کردن غیر قابل پذیرش است مگر در چهارچوب داستان و منطق های افسانه ای با عنایت به این مبحث می توان گفت فروکاست گرایی(Reductionism) یکی از سرشته های نوشتار او بوده مخصوصا وقتی از مقایسه و ایده پردازی درباره هوش مصنوعی صحبت می کند که با چندین صفت ساده عملکرد های یک کمپلکس سیستم را مفهوم سازی می کرد. این نیز با عنایت به مورد توجه قرار گرفتن این کتاب در عرصه های متعددی به خودی خود از مشکلات است که در جای مقتضی نیازمند نقد مفصل تریست.

مربوط پست ها

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

[ورود برای اعضا]