استفاده از نانو مواد در دستگاه ها و تجهیزات پزشکی

نانو مواد در تجهیزات پزشکی

اشتراک گذاری این مطلب:

Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email
Share on twitter
Share on print
4.5 2 votes
Article Rating

در سال های اخیر، نانو مواد در مراقبت های پزشکی، الکترونیک، آرایشی و سایر حوزه ها مورداستفاده قرار گرفته است. موادی که حداقل با یک بُعد نانو (یعنی نانو اشیا) یا ساختاریافته بر روی یک مقیاس نانو (مواد نانو ساختار) هستند.

این مواد به دلیل ویژگی های منحصربفرد خود، تاثیر قابل توجهی را در زمینه دستگاه های پزشکی برای تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری ها داشته اند. در حال حاضر دستگاه های پزشکی حاوی نانو مواد در حال ساخت و توسعه بوده و برخی از آنها به بازار عرضه شده اند.

نانو فناوری و نانو مواد در پزشکی

نانو فناوری یک بخش ضروری در زمینه تجهیزات پزشکی است. اندازه فوق العاده کوچک باتری ها مثلا دستگاه های تنظیم ضربان قلب، یا مدارهای الکترونیکی و حسگرهای مورداستفاده در دستگاه های پزشکی امروزه با فناوری نانو امکان پذیر شده است.

سرامیک های جدید به منظور پر کردن دندان یا پیچ های مخصوص برای ایمپلنت های دندان پزشکی، بیش از پیش برگرفته از مواد حاصل از نانوپودرهای سنگی (قابل مقایسه با چاپ سه بعدی) تشکیل شده اند. برخی از آنها نیز دارای یک سطح خاص طراحی شده از نانو ساختارها هستند.

نانو مواد در پزشکی

نانو مواد

گذشته از دستگاه ها و تجهیزات بزرگ، دستگاه های بسیار کوچکی نیز وجود دارند. نانو ذرات ساخته شده از اکسید آهن، یک وسیله پزشکی مصوب برای درمان فیزیکی تومورها است. بدین صورت که ذرات موجود در آن، مستقیما به بافت تومور تزریق می شوند و پس از تحریک توسط یک میدان مغناطیسی متناوب خارجی، سلول های تومور را از طریق گرم کردن بیش از حد (هیپرترمی) می کشد.

نانو ذرات اکسید آهن ذکر شده، تنها یک نمونه از کاربردهای نانو مواد در حوزه پزشکی است. جایگزین های استخوان و پروتز دندان با سرامیک یا ذرات پلیمری ساخته شده و با الیاف کربن در مقیاس نانومتر تقویت می شوند.

از نانو سیلور در ایمپلنت یا روی برخی سطوح لوله گذاری های جراحی استفاده می شود تا احتمال التهاب پس از عمل جراحی را کاهش دهد. برنامه های زیادی در این مورد، در مرحله آزمایش قرار دارند. بااین حال، تمامی کاربردهای فناوری نانو مبتنی بر نانو مواد یا نانو ذرات نیستند.

دستگاه های مجهز به نانو مواد

استفاده از نانو ذرات و مواد، در دستگاه های پزشکی روز به روز در حال افزایش است. زیرا بسیاری از مزایای آن درحال حاضر برای همگان روشن شده است. با این حال، افزایش استفاده از آن به بررسی نظارتی بیشتر منجر شده است.

نانو مواد در سال 2011 بعنوان ذرات بدون مرز یا متراکم تعریف می شوند و حداقل نیمی از این ذرات دارای ابعاد خارجی 1 تا 100 نانومتر هستند.

گرچه در MDD، AIMDD یا IVDD فعلی (که همگی مربوط  به دستگاه های پزشکی فناوری نانو هستند) هیچ الزام صریحی وجود ندارد، اما قوانین خاصی برای طبقه بندی دستگاه های متشکل از نانو در مقررات جدید دستگاه های پزشکی اتحادیه اروپا (MDR) و تنظیم IVD (IVDR)‌ وجود دارد.

نانو مواد

این رویکرد مبتنی بر ریسک، براساس عدم قطعیت های موجود درمورد خطر محیطی، بیولوژیکی و سم شناسی آنها، امکان بررسی بیشتر نانو مواد را فراهم می سازد.

توجه به این موضوع مهم است که تولدکنندگان، کاربرد نانو ذرات و مواد، در دستگاه های خود را شناخته تا از مقررات آیین نامه جدید اطمینان حاصل  کنند. تعدادی استاندارد عمومی ISO در زمینه فناوری فنانو و سم شناسی نانو و یک گزارش فنی با راهنمایی درمورد ارزیابی بیولوژیکی وسایل پزشکی حاوی یا تولید مواد نانو وجود دارد. با این حال، هنوز هیچ استاندارد خاص و مشخصی درمورد نانو مواد در دستگاه های پزشکی وجود ندارد.

مبنای قانونی برای ایمنی دستگاه های پزشکی

اصول قانونی لازم برای تمامی دستگاه های پزشکی طبق قانون درمورد دستگاه های پزشکی و آیین نامه مربوطه مقرر شده است. علاوه بر تعاریف بیان شده فوق، دستگاه های پزشکی براساس زمان اقامت خود تقسیم بندی می شوند.

دسته بندی های متمایز به شکل کوتاه (کمتر از یک روز)، متوسط (بین یک تا ۳۰ روز) و زمان اقامت دائم (طولانی تر از 30 روز) با تعاریف دقیق و اطلاعات اضافی ارائه شده توسط «کمیته علمی خطرات بهداشتی درحال ظهور و شناسایی شده جدید» (SCENIHR) ارائه شده است.

این کمیته، دستورالعمل های روشنی درمورد اینکه چه ویژگی هایی باید موردتجزیه و تحلیل قرار گیرند و چگونگی تجزیه و تحلیل این خواص برای اطمینان ازتمام تجهیزات پزشکی، حتی آنهایی که حاوی نانو مواد هستند، فراهم می کند. در این راستا، آزمایش اثرات بیولوژیکی و پاسخ های سم شناسی بسیارمهم است.

مربوط پست ها

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

[ورود برای اعضا]